Tuesday 25 September 2012

~PENGENALAN AUTOCAD~



*       Kegunaan - merekabentuk serta melakar dengan berbantukan komputer dalam pembentukan model serta lakaran dua dan tiga dimensi atau lebih dikenali sebagai “Computer-aided drafting and design program” (CAD). 

*       Perisian ini boleh digunakan dalam semua bidang kerja terutama sekali dalam bidang-bidang yang memerlukan kepakaran seperti bidang kejuruteraan Mekanikal, Awam, Senibina, Rekabentuk Grafik, dan semua bidang yang berkaitan dengan penggunaan CAD.

*       Dengan bantuan sistem ini dapat menghasilkan sesuatu kerja pada tahap kecekapan dan yang tinggi ketepatan di samping menjimatkan masa dengan hanya perlu memberi beberapa arahan yang mudah.

*      CAD  
>>>  Computer-aided drafting and design.

>>>  Perisian bagi kegunaan khusus dalam melukis dan membina sesebuah lukisan kejuruteraan.

>>>  Sebuah sistem kegunaan umum yang berupaya disesuaikan untuk beberapa aplikasi komputer yang lain.

>>>  Kegunaan khas dalam disiplin kejuruteraan mekanikal, elektrikal, awam, senibina, lakaran, rekabentuk grafik dan sebagainya.

>>>  Merupakan alat lukisan yang sangat efisyen kerana dapat menyediakan sesuatu lukisan dan berupaya menyediakan model sesuatu objek untuk diuji secara virtual sama ada dari aspek rupa bentuk mahupun aspek kefungsian teknikalnya.


No comments:

Post a Comment